
Uprzejmie informujemy, że w 2023 roku wnioski w ramach programu „Aktywny samorząd” będzie można składać od 1 marca 2023 r.
Osoby, które posiadają podpis elektroniczny lub Profil Zaufany na platformie ePUAP będą miały możliwość złożenia wniosku w formie elektronicznej, w systemie przygotowanym przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – SOW (System Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON, https://sow.pfron.org.pl). System ten pozwala złożyć wniosek bez wychodzenia z domu, bez kolejek i bez barier.
Przypominamy również, iż zgodnie z zasadami programu „Aktywny samorząd” w 2023 roku elektroniczne wnioskowanie w systemie SOW jest dodatkowo premiowane dla Wnioskodawców w dwóch sytuacjach:
- w przypadku Modułu I jest to 10 punktów preferencyjnych podczas oceny merytorycznej wniosków,
- w przypadku Modułu II jest to zwiększenie dodatku na pokrycie kosztów kształcenia do kwoty 880 zł dla Wnioskodawców, którzy złożą wniosek za pośrednictwem platformy SOW po raz pierwszy lub 770 zł dla osób, które zrobią to po raz kolejny.
Wnioski w ramach programu będzie można również składać w wersji papierowej wraz
z wymienionymi w nich załącznikami w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Lubartowie. Obowiązujące formularze zostaną zamieszczone na stronie Centrum w zakładce „Aktywny samorząd” w przypadku:
- Modułu I od 1 marca do 31 sierpnia 2023 roku.
- Modułu II od 1 marca do 31 marca 2023 roku (semestr letni), do 10.10.2023 r. (semestr zimowy).
Szczegółowe informacje na temat programu „Aktywny samorząd” dostępne są na stronie internetowej Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych https://www.pfron.org.pl/.
Harmonogram realizacji pilotażowego programu „Aktywny samorząd”
01.03.2023 Termin złożenia wystąpienia przez samorząd powiatowy o przyznanie środków finansowych PFRON na realizację programu |
01.03.2023 Rozpoczęcie naboru wniosków o dofinansowanie w ramach programu w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW) |
31.03.2023 Upływa termin wypłaty dofinansowania kosztów opłaty za naukę (czesne) w ramach Modułu II (dotyczy wniosków przyjętych do dnia 31 marca 2023 r.) |
28.04.2023 Termin aneksowania umowy w sprawie realizacji programu pomiędzy Realizatorem programu i Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych |
31.05.2023 Upływa termin wypłaty dofinansowania kosztów opłaty za naukę (czesne) w ramach Modułu II (dotyczy wniosków przyjętych do dnia 31 marca 2023 r.) |
31.08.2023 Termin zakończenia przyjmowania wniosków o dofinansowanie w Module I |
10.10.2023 Termin zakończenia przyjmowania wniosków o dofinansowanie w Module II w ramach roku szkolnego/akademickiego 2023/2024 |
04.12.2023 Termin złożenia przez Realizatora programu ostatniego, dodatkowego zapotrzebowania na środki potrzebne na realizację programu |
31.12.2023 Zakończenie możliwości podjęcia decyzji o przywróceniu terminu na złożenie wniosku o dofinansowanie |
31.08.2024 Termin rozliczenia środków finansowych przekazanych w 2023 roku na realizację programu – do tego dnia umowy dofinansowania zawarte pomiędzy Realizatorem programu, a Wnioskodawcami powinny zostać rozliczone |
Aktywny samorząd 2023
MODUŁ I – likwidacja barier utrudniających aktywizację społeczną i zawodową
Adresaci i formy pomocy w ramach programu w module I:
1. Obszar A – likwidacja bariery transportowej
a) Zadanie 1 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu:
- znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności,
- wiek do lat 18 lub wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie,
- dysfunkcja narządu ruchu.
b) Zadanie 2 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy:
- znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
- wiek aktywności zawodowej,
- dysfunkcja narządu ruchu.
c) Zadanie 3 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy:
- znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
- wiek aktywności zawodowej,
- dysfunkcja narządu słuchu, w stopniu wymagającym korzystania z usług tłumacza języka migowego.
d) Zadanie 4 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu:
- znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
- wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie,
- dysfunkcja narządu słuchu.
2. Obszar B – likwidacja barier w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym
a) Zadanie 1 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania
- znaczny stopień niepełnosprawności lub w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności,
- wiek do lat 18 lub wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie,
- dysfunkcja obu kończyn górnych lub narządu wzroku.
b) Zadanie 2 – dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania
- pomoc udzielona w ramach Obszaru B.
c) Zadanie 3 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania
- umiarkowany stopień niepełnosprawności,
- dysfunkcja narządu wzroku,
- wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie.
d) Zadanie 4 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania
- znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności lub w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności,
- dysfunkcja narządu słuchu,
- trudności w komunikowaniu się za pomocą mowy,
- wiek do lat 18 lub wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie.
e) Zadanie nr 5 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego
- znaczny stopień niepełnosprawności lub w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności.
3. Obszar C – likwidacja barier w poruszaniu się
a) Zadanie 1 – pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym:
- znaczny stopień niepełnosprawności lub w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności,
- zatrudnienie lub nauka lub zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne na wózek inwalidzki o napędzie elektrycznym (specjalny) potwierdzone przez Narodowy Fundusz Zdrowia,
- wiek do lat 18 lub wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie,
- dysfunkcje uniemożliwiające samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym.
b) Zadanie 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym:
- znaczny stopień niepełnosprawności lub w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności.
c) Zadanie 3 i 4 – pomoc w zakupie nowoczesnej protezy kończyny i utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej nowoczesnej protezy:
- stopień niepełnosprawności,
- wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie,
- potwierdzona opinią eksperta PFRON stabilność procesu chorobowego,
- potwierdzone opinią eksperta PFRON rokowania uzyskania zdolności do pracy w wyniku wsparcia udzielonego w programie.
d) Zadanie 5 – pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego
- znaczny stopień niepełnosprawności lub w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności,
- wiek do lat 18 lub wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie,
- dysfunkcja narządu ruchu powodująca problemy w samodzielnym przemieszczaniu się,
- zgoda lekarza specjalisty na użytkowanie skutera o napędzie elektrycznym lub wózka ręcznego z oprzyrządowaniem elektrycznym.
4. Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla dziecka przebywającego w żłobku lub przedszkolu
- znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
- aktywność zawodowa,
- pełnienie roli przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego dziecka.
Moduł II – dofinansowanie lub refundacja kosztów uzyskania wykształcenia na poziomie wyższym
- znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności;
- nauka w szkole wyższej lub policealnej lub kolegium lub przewód doktorski otwarty poza studiami doktoranckimi.
Do pobrania A1
- Klauzula informacyjna
- Lista załączników – A1 2023
- Oświadczenie do wniosku
- Oświadczenie pełnomocnika
- Wniosek AS A1 (P) – 2023
- Zaświadczenie lekarskie A1
Do pobrania A2, A3
- Klauzula informacyjna
- Lista załączników – A2, A3 – 2023
- Oświadczenie do wniosku
- Oświadczenie pełnomocnika
- Wniosek AS A2-3 (P) – 2023
- Zaświadczenie lekarskie A2, A3
Do pobrania A4
- Klauzula informacyjna
- Lista załączników – A4 – 2023
- Oświadczenie do wniosku
- Oświadczenie pełnomocnika
- Wniosek AS A4 (P) – 2023
- Zaświadczenie lekarskie A4
Do pobrania B1, B3, B4:
- Klauzula informacyjna
- Lista załączników – B1,B3, B4 – 2023
- Oświadczenie do wniosku
- Oświadczenie pełnomocnika
- Wniosek AS B1-3-4 (P) – 2023
- Zaświadczenie lekarskie – dysfunkcja obu kończy górnych
- Zaświadczenie lekarskie – narząd słuchu
- Zaświadczenie lekarskie – narząd wzroku do 16 r. ż.
- Zaświadczenie lekarskie – narząd wzroku powyżej 16 r. ż. umiarkowany stopień
- Zaświadczenie lekarskie – narząd wzroku powyżej 16 r. ż. znaczny stopień
Do pobrania B2
- Klauzula informacyjna
- Lista załączników B2
- Oświadczenie do wniosku
- Oświadczenie pełnomocnika
- Wniosek AS B2 (P) – 2023
- Zaświadczenie lekarskie – B2
Do pobrania B5
- Klauzula informacyjna
- Lista załączników B5
- Oświadczenie do wniosku
- Oświadczenie pełnomocnika
- Wniosek AS B5 (P) – 2023
Do pobrania C1
- Klauzula informacyjna
- Lista załączników C1
- Oświadczenie do wniosku
- Oświadczenie pełnomocnika
- Wniosek AS C1 (P) – 2023
- Zaświadczenie lekarskie
Do pobrania C2
- Klauzula informacyjna
- Lista załączników C2
- Oświadczenie do wniosku
- Oświadczenie pełnomocnika
- Wniosek AS C2 (P) – 2023
Do pobrania C3
- Klauzula informacyjna
- Lista załączników – C3 – 2023
- Oświadczenie do wniosku
- Oświadczenie pełnomocnika
- Propozycja specyfikacji i kosztorysu C3
- Wniosek AS C3 (P) – 2023
- Zaświadczenie lekarskie C3
Do pobrania C4
- Klauzula informacyjna
- Lista załączników C4 – 2023
- Oświadczenie do wniosku
- Oświadczenie pełnomocnika
- Propozycja specyfikacji i kosztorysu C4
- Wniosek AS C4 (P) – 2023
Do pobrania C5
- Klauzula informacyjna
- Lista załączników C5
- Oświadczenie do wniosku
- Oświadczenie pełnomocnika
- Wniosek AS C5 (P) – 2023
- Zaświadczenie lekarskie – C5
Do pobrania D
- Klauzula informacyjna
- Lista załączników D
- Oświadczenie do wniosku
- Oświadczenie pełnomocnika
- Wniosek AS D (P) – 2023
Moduł II
- Dodatkowe dane do wniosku
- Dodatkowe załączniki wymagane do wniosku w ramach Modułu II
- Klauzula informacyjna
- Lista załączników M II
- Oświadczenie do wniosku
- Oświadczenie pełnomocnika
- Wniosek AS MII – 2023 (P) (2)
- Zaświadczenie wydane przez właściwą jednostkę organizacyjną szkoły lub uczelni
- Zaświadczenie pracodawcy
Dodatkowe załączniki wymagane do wniosku w ramach Modułu II:
- kserokopia aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności (lub orzeczenia równoważnego),
- wystawiony przez właściwą jednostkę organizacyjną szkoły dokument potwierdzający rozpoczęcie lub kontynuowanie nauki (sporządzony wg wzoru), a w przypadku osób mających wszczęty przewód doktorski, które nie są uczestnikami studiów doktoranckich – dokument potwierdzający wszczęcie przewodu doktorskiego. Uwaga! Wnioskodawca ubiegający się o dofinansowanie na pokrycie kosztów nauki na kilku formach kształcenia lub na kilku kierunkach danej formy kształcenia przedstawia odrębny dokument dla każdej szkoły lub kierunku nauki. Wzór określony w załącznikach do wniosku nie dotyczy osób mających wszczęty przewód doktorski, które nie są uczestnikami studiów doktoranckich oraz studentów uczelni zagranicznych – osoby te przedstawiają wymagany dokument wg wzoru obowiązującego w danej szkole,
- w przypadku Wnioskodawców, którzy są zatrudnieni – wystawiony przez pracodawcę dokument, zawierający informację, czy Wnioskodawca otrzymuje od tego pracodawcy dofinansowanie na pokrycie kosztów nauki (jeżeli tak to w jakiej wysokości).
- dokument potwierdzający, iż wnioskodawca jest poszkodowany w 2021 lub 2022 w wyniku działania żywiołu lub innych zdarzeń losowych,